Pieter Wisse
Als ik een curriculum zou ontwerpen voor de opleiding tot informatiekundig
ontwerper, neem ik om te beginnen het woord serieus. Ik zou dus proberen de
student kringen te laten aflopen, met alsmaar ruimer bereik. Een kritiek moment
bestaat eruit, als zij in die uitdijende ruimte stuit op het onderwerp waarvan
zij tot dàn dacht dat het het vaste middelpunt vormde.
Voor een informatiekundig ontwerper gaat het natuurlijk om informatie. Iemand
kan zich naar mijn idee pas verantwoord als informatiekundig ontwerper
gedragen, zodra zij de zekerheid lòslaat over wat informatie is. Zij moet
informatie telkens als het ware opnieuw ontmoeten. Daardoor ontstaat een
duurzaam nieuwe resp. vernieuwende betrekking. Geen vaste, maar veranderlijke.
Geen simpele, maar problematische.
Met de herkenning van informatie als open onderwerp staat de student (pas) op
de drempel van meesterschap in navenant open ontwerp. Zij kan aan de slag voor
haar meesterstuk, zeg maar de proeve van bekwaamheid voor een zelfstandige
informatiekundig ontwerper. Daarvoor kunnen overigens àlle studenten dezelfde
titel kiezen. Die kan luiden: Wat is informatie? Of een variatie. Op die vraag
geeft èlke student echter haar eigen antwoord. Want in een zo principieel open
ruimte is de weg persoonlijk.
De tijd om aan zo’n proeve te besteden moet beperkt blijven. Maar de student is
pas geslaagd, wanneer ònzekerheid haar niet meer kàn loslaten. Als zelfstandige
professional zal zij dan blijven problematiseren. Dat is de enige weg naar
steeds weer passende ontwerpoplossingen en oplossingsontwerpen.
Ik kom op deze beschouwing door lezing van een boek(je) door Octavio Paz
(1914-1998). Het Spaanstalige origineel verscheen in 1974 als El mono
gramático. Ik las de Duitse vertaling, Der sprachgelehrte Affe
(Suhrkamp, 1982). Als schrijver vraagt Paz zich af, of hij eigenlijk wel
begrijpt wat het is waarvan hij zich zo intensief bedient. Taal, dus. Onttrekt
taal zich niet aan begrip in de zin van ... grip in de zin van ... een vàst punt
dat, zodra je er ... grip op hebt, een vertrekpunt vormt waarvandaan elk
aankomstpunt onvermijdelijk in een netzo stevige ... grip valt te krijgen? Paz
vermijdt de val om daarop eenduidig antwoord te geven. Wat hij schetst,
herstel, probéért te schetsen, zijn ... schetsen, enzovoort. Als aanwijzing van
een oneindig curriculum trekt hij nog enkele onvermijdelijke rondjes. Dat gaat
dus over wat taal is, over wat taal niet is. Dat taal is, wat het niet is. En
dat wat taal niet is, uitdrukt wat taal is, enzovoort.
Moet er een touw aan vast te knopen zijn? Daar is het dus weer, dat valse
verlangen naar een onwrikbaar aanknopingspunt. Voor Paz vertegenwoordigt
bijvoorbeeld logica de problematische vastigheid. In de ruimte van de taal laat
zich echter tegenstrijdigheid uitdrukken, waarover vervòlgens o.a. weer gezegd
kan worden dat er niet zulke scherpe kanten aan zitten. Zo’n nuancering helpt,
aldus Paz, “om de breuk met de logica plausibel te laten lijken” (mijn
vertaling, p. 21). Maar is “plausibel” niet een typisch logica-woord? Zo blijkt
er talig geen ontsnappen aan het blijven cirkelen, vroeg of laat in het
meesterlijke besef dat het zònder middelpunt allang geen cirkels meer zijn.
Problematiserend opent elk woord een richting. Zo meen ik dat Paz met logica
kennelijk het wereldbeeld volgens logisch atomisme veronderstelt. Tegen die
achtergrond is wat neerkomt op zijn taalkritiek nogal ... logisch tegen de
achtergrond die ik als subjectief situationisme een ... stelsellogica noem.
Nee, dat is geen pleidooi voor een middelpunt dat wèl geldig is en blijft voor
alsmaar ruimere cirkels. Integendeel, stelsellogica is informatiekundige
relativiteitstheorie. Dat maakt ditmaal begrip mogelijk van Paz’ schetsen
zònder de behoefte aan definitieve ... grip.
Paz schreef El mono gramático toen hij de ambassadeur van Mexico in
India was. Wie de illusie van het absolute middelpunt verlaat, kan ook zèlf
productief blijven cirkelen. Dan manifesteert de ontwerper zich met het
oprichten van de zoveelste mijlpaal, op weg naar de volgende. Altijd zo
voorlopig moet uiteraard vooral een vruchtbaar curriculum vergaand tijdelijk
geldig ontwerp zijn.
17 december 2012, webeditie 2012 © Pieter Wisse