Aad

Pieter Wisse

Iedereen kent hem, Aad is populair. Sinds kort heeft hij een visitekaartje. "System Manager" staat erop. Dat is voor zijn contacten met leveranciers, vertelt Aad. Dan weten ze meteen dat hij de erkende vertegenwoordiger is van zijn afdeling, bedrijf of wat danook.

Verder is er niemand die de automatisering regelt. Dat doet Aad dus allemaal. Hij is er ooit mee begonnen, met een losse PC. Hij stopte er informatie in en maakte rapporten van selecties daaruit. Tekstverwerking bracht een stroomversnelling. Toen werd het voor iedereen gewoon, een kastje op het bureau. Aad zette het neer, sloot het aan en hielp op weg. Is er iets kapot, heeft iemand een wens, Aad komt eraan. Nieuwe programmatuur, een beetje begeleiding, een heus netwerk, opslag op de server en, wie weet, ook al electronische post.

Aad is allemans vriend en toeverlaat. Maar tegelijk is hij eenzaam. Hij is gaan begrijpen dat al die automatiseringsmiddelen ook een risico zijn. Er kan inmiddels meer fout gaan dan hij kan herstellen. En dat weet hij. Aad is onzeker geworden. Hij verbergt dat gevoel onder de vertrouwde service aan 'zijn' mensen van de afdeling, van het bedrijf. Niemand mag zijn onzekerheid echter zien. Hij is immers bang voor de positie waarvoor hij zo hard gewerkt heeft; een echte system manager moet sterk zijn.

Bent u verantwoordelijk voor een afdeling, voor een (gedeelte van een) bedrijf? Heeft u een Aad is huis? Kijk eens goed naar hem (of natuurlijk haar)! Onderzoek de relatie die u met hem onderhoudt. Is het voor u allemaal vanzelfsprekend wat Aad doet? Vindt u dat u mooi in automatiseringsmiddelen investeert? Tien tegen één dat het hoog tijd is uw relatie met Aad te veranderen. U moet niet zozeer meer investeren in de spullen die Aad regelt en beheert. Aad zèlf verdient nu uw investeringen. Spullen genoeg. In de eerste plaats kunt u aandacht geven. U helpt daarmee trouwens uzelf. Dankzij de verspreiding van en ervaring met automatiseringsmiddelen kunt u gaan profiteren van wisselwerking tussen bedrijfsstrategie en informatievoorziening. Dat lukt echter alleen als vooral Aad zover is. Hij moet informatieverzamelingen als grondstoffen gaan zien; er is een infrastructurele benadering nodig. Daarom moet u vooral ook geld gaan besteden aan opleiding en vorming van Aad. Want zover als informatie-als-grondstof is hij waarschijnlijk met zijn visie niet. Dat is ook logisch, gelet op waar hij vandaan komt. Aad moet zich ontwikkelen tot een degelijke afdelingsinformatiekundige.1 Dat kost u dus ook nogeens het drukken van nieuwe visitekaartjes.

Maar wees voorzichtig. Hij kan uw aanbod van opleidingen (en andere kaartjes) gauw opvatten als wantrouwen. Dat is uw bedoeling niet en dat moet u heel duidelijk maken. U wilt verder, samen met Aad. Een alternatief is er overigens niet. Want van Aad is er in uw afdeling/bedrijf meestal maar één.

 

1. Deze term is ontleend aan de titel van een cursus van Van Rees adviesbureau uit Rotterdam.

 

 

© 1992, webeditie 2001.
Eerder verschenen in: Informatie, jaargang 34, 1992, nr 10.